Jaką metodę nauczania angielskiego wybrać dla swojego dziecka?

– Jak osiągnąć efekt dwujęzyczności u dzieci?

– Jak uczyć angielskiego, aby nauka była efektywna?

– Jak pracować z dzieckiem obcokrajowców, które jednocześnie nie jest anglojęzyczne?

Takie pytania zadaje sobie wielu nauczycieli i lektorów, ale także rodziców.

Jedna z naszych lektorek – Agnieszka, skomentowała te pytania następująco: “Z doświadczenia wieloletniej pracy za granicą i w szkole międzynarodowej w Polsce widzę, że jest to problem, z którym boryka się wielu nauczycieli. Problem ten można rozwiązać w dość prosty sposób, jednakże należy wiedzieć jakich technik i narzędzi użyć.”

W czasie pobytu w Irlandii, Agnieszka pracowała w szkole podstawowej oraz w przedszkolu, często z dziećmi polskimi, ale także z dziećmi różnych innych narodowości, których rodziny postanowiły znaleźć lepsze życie na wyspach.

Dla dzieci tych przyjazd do Irlandii był szokiem kulturowym i językowym, a nowa szkoła wydawała się czymś niemożliwym do ogarnięcia. Dziecko wrzucone w całkiem obce otoczenie – na dodatek do szkoły, w której nauczyciele porozumiewają się niezrozumiałym dla niego językiem – jest zdezorientowane, wystraszone i traci pewność siebie. Zanim zaczniemy pracę z takim dzieckiem spróbujmy znaleźć się w jego położeniu – nie jest łatwo! Moje własne dzieci też przez to przechodziły. Do pracy z dziećmi potrzebna jest cierpliwość i zrozumienie – i nieważne czy uczymy dzieci obcokrajowców, czy dzieci polskie – nauka w języku angielskim jest dla nich nowością, z którą muszą się oswoić” – tak Agnieszka opowiada o swoim doświadczeniu w zagranicznych szkołach.

Dzieci są jak małe gąbeczki, które chłoną wiedzę bardzo szybko. Naszym zadaniem jest im tę wiedzę podać w taki sposób, który to wchłanianie ułatwi. Jak to zrobić? Zdaniem Agnieszki – “Używając własnego doświadczenia mogę zapewnić, że metoda naturalna, która odbywa się bez użycia języka ojczystego jest najszybsza, najefektywniejsza i najłatwiejsza do przeprowadzenia. Przy nauce dzieci, ale i przy pracy z dorosłymi dobrze jest postawić na całkowite zanurzenie się w języku, tak zwany full immersion. Częste powtarzanie poznanego słownictwa, użycie multimediów – video klipów z piosenkami, nagrań wierszyków czy historyjek. Ważne jest natychmiastowe korygowanie błędów przez nauczyciela. Umożliwi to zapobieganie nauki błędnej wymowy.”

Dwoma ważnymi  technikami używanymi podczas nauczania dzieci w obcym języku są TPR i scaffolding. TPR – Total Physical Response – metoda, w której każda czynność lub polecenie wydane w języku angielskim jest również przedstawiona  przez lektora/nauczyciela za pomocą gestów. Zaskakujące jest jak szybko dzieci zapamiętują nowo poznane słownictwo jeżeli potrafią je skojarzyć z wykonaną czynnością.

Metoda scaffoldingu natomiast została wymyślona przez rosyjskiego filozofa Lwa Vegotskiego i pochodzi od angielskiego słówka „rusztowanie”. W metodzie tej nauczyciel jest takim rusztowaniem dla dziecka. Materiał do opanowania jest podzielony na małe części tak, aby dziecka nie przytłoczyć natłokiem nowych informacji. Większość z nas – a dzieci w szczególności uczą się efektywniej w trakcie robienia czegoś aniżeli poprzez słuchanie o czymś, dlatego też rolą nauczyciela jest tutaj modelowanie zachowań jednocześnie o nich opowiadając. W metodzie tej stopniowo zdejmujemy elementy rusztowania i dajemy dziecku większą swobodę i niezależność.

Metodą, która zawiera te wszystkie elementy w sobie – jest Teddy Eddie – czyli angielski dla dzieci od 2 do 7 lat. Dzięki wykorzystaniu techniki zanurzenia w języku od pierwszych zajęć – maluchy chłoną język w taki sam sposób, jak język ojczysty. Pozwala im to na naukę niemalże naturalną, ponieważ zapoznają się z pełnymi zdaniami już od pierwszej godziny kursu.

Łącząc wszystkie podane sposoby nauczania trzeba pamiętać o tym co jest najważniejsze dla uczniów – a mianowicie o ZABAWIE. Dzieci uwielbiają się bawić starajmy się więc zastosować nasze metody nauczania i wkomponować je w zabawę. Okaże się wtedy, że są one w stanie bardzo szybko opanować zadany materiał bez zdawania sobie z tego sprawy. Nauka przez zabawę jest jedną z podstawowych metod nauki na wyspach brytyjskich i przynosi oczekiwane rezultaty.

Na kursie Teddy Eddie zabawa jest motywem przewodnim – to sprawia, że maluchy zupełnie inaczej traktują zajęcia z misiem niż chociażby naukę w przedszkolu. Za pomocą historyjek, piosenek, gier i zabaw integracyjnych maluchy ochoczo uczestniczą we wszystkich aktywnościach – nie wiedząc nawet, jak ogromną ilość materiału językowego pochłaniają.

Pamiętajmy o tym, aby stawiać dzieciom wyzwania, postawić im poprzeczkę wysoko, ale nie za wysoko – nie chcemy, aby się one zniechęciły, ale tym samym nie chcemy, żeby się nudziły. Naszym zadaniem, jako nauczycieli, jest określenie poziomu każdego ucznia naszej grupy i dopasowanie zadań do jego poziomu. Może się wydawać to niełatwym zadaniem, ale uwierzcie mi jest możliwe do osiągnięcia.

Tutaj znów przemawia przeze mnie wieloletnie doświadczenie, które dowodzi, że w pracy z dziećmi jesteśmy w stanie osiągnąć wszystko, co sobie założymy. Musimy tylko wziąć pod uwagę potrzeby i umiejętności każdego dziecka i traktować je jako indywidualne jednostki, a nie traktować całą grupę jednakowo”.

Dzięki stosowaniu powyższych wskazówek i metod, z cierpliwością i miłością do swojego zawodu – każdy lektor, nauczyciel a nawet rodzic jest w stanie uczynić cuda!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kontakt

Masz pytania odnośnie naszej oferty lub chciałbyś/aś się z nami skontaktować? Wypełnij poniższy formularz!

    Lokalizacje:
    • Ozorków, ul. Piłsudskiego 5
    • Zgierz, ul. Łódzka 4/6
    • Łódź, ul. Bema 61